Licealiści mają coraz większy problem z matematyką
2011-11-29 10:27:04Z najnowszego raportu KE dotyczącego nauczania matematyki wynika, że co piąty polski uczeń osiąga słabe wyniki z tego przedmiotu, a resort nauki nie robi nic, aby to zmienić.
Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, analitycy Eurydice wytykają Polsce, że nie określiła ona, co trzeba zrobić, aby wyniki uczniów z matematyki poprawiły się. Niski poziom nauki tego przedmiotu skutkuje tym, że na studia trafiają młodzi ludzie, którzy są wyszkoleni w powtarzaniu definicji i wzorów, a nie w kreatywnym myśleniu.
Z raportu wynika, że matematyki w polskich szkołach źle się po prostu uczy: brakuje odrębnych metod wykładania tego przedmiotu, istnieje anachroniczny system wyjaśniania zasad i pojęć matematycznych, a także zbyt ogólnikowo potraktowane są takie dziedziny, jak stosowanie matematyki w kontekście realnych, życiowych sytuacji czy rozumowanie matematyczne.
A jak polscy uczniowie, osiągający słabe wyniki z matematyki, wypadają na tle swoich rówieśników w innych krajach? W Polsce ich poziom utrzymuje się w okolicach 20,5 %. Gorzej jest tylko w Turcji i Rumunii, gdzie wynosi on 42 % i 47 %.
Najmniejszy procent uczniów mających problemy z matematyką jest w Finlandii (7,5 %). Następne w kolejności są: Lichtenstein, Grecja, Holandia, Belgia, Dania, Norwegia oraz Niemcy.
Średnia dla krajów OECD wynosi 15 %.
AP/DGP