Odwołanie od matury - jak napisać odwołanie maturalne?
2018-01-08 12:39:48Zdarza się, że maturzyści nie są zadowoleni z liczby punktów uzyskanych na egzaminie. Po odebraniu świadectwa ze złym wynikiem nie można się jednak załamywać, ponieważ każdy nieusatysfakcjonowany uczeń ma prawo do odwołania od matury do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie ponownego sprawdzenia danego arkusza. Zobacz, jak napisać odwołanie maturalne!
Odwołanie od wyniku matury
Możliwość odwołania się od wyniku matury nie została wprowadzona przypadkowo. Zadania zamknięte są sprawdzane współcześnie przez komputer, ale egzaminatorzy muszą weryfikować wszystkie testy według klucza i odpowiednich wytycznych w poleceniach otwartych. Ingerencja człowieka sprawia, że w wynikach pojawiają się czasami błędy, od których uczeń może się odwołać. Poniżej przedstawiamy, jak wygląda po kolei taki proces.
Jak napisać odwołanie maturalne?
Każdy maturzysta może poprosić o wgląd do swojej pracy w przeciągu 6 miesięcy od otrzymania wyników na świadectwie dojrzałości. Jest to dobry moment, aby dokładnie sprawdzić liczbę pomyłek i poprawność weryfikacji treści przez egzaminatora. Uczeń ma prawo robić zdjęcia arkusza, co z pewnością pomoże potwierdzić błędy. W celu starania się o możliwość zaglądnięcia do testu, należy zgłosić się do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Wniosek o ponowne sprawdzenie pracy
Gdy znajdziemy już jakiejś niedopatrzenie egzaminatora w naszej pracy, możemy przedstawić wniosek o ponowne sprawdzenie testu wraz z uzasadnieniem dyrektorowi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Aby uzyskać pozytywną odpowiedź, należy złożyć wspomniane dokumenty w ciągu 2 dni od wglądnięcia maturzysty w pracę.
Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego
Jeśli nasz wniosek nie zostanie rozpatrzony, mamy jeszcze inną możliwość odwołania się od wyniku matury. Od 2017 roku można jeszcze starać się o ponowne sprawdzenie testu w Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego.
PW
Fot. Pixabay.com