Poławiacze Pereł – program odkrywania talentów
2011-07-18 13:15:43W lipcu 2011 roku odbędzie się kolejna, szósta już, Szkoła Letnia w ramach projektu Poławiacze Pereł, organizowanego przez Wszechnicę UJ dla uzdolnionej młodzieży.
Celem programu jest „wyłowienie” spośród licealistów z całej Polski utalentowanych, młodych ludzi – „Pereł” i zachęcenie ich do dalszego rozwoju, „szlifowania” swoich zdolności i talentów. Inspiracją do tego będą spotkania na Uniwersytecie Jagiellońskim z ludźmi nauki, kultury i sztuki oraz niezwykła atmosfera Krakowa, którą będą mogli poczuć uczestnicy projektu podczas wizyt w muzeach, teatrach czy galeriach sztuki.
„Perły” to uzdolnieni młodzi ludzie, którzy z różnych przyczyn nie mają możliwości w pełni „zalśnić” – rozwinąć talentu, którym zostali obdarzeni. W środowiskach o niskim statusie społeczno-ekonomicznym czy kulturalnym, w których nie ma tradycji akademickich, trudno jest osobie utalentowanej w pełni wykorzystać swój potencjał. Z powodu barier psychologicznych (brak pozytywnych wzorców oraz motywacji do kształcenia i rozwoju osobistego), czy też ekonomicznych (utrudniony dostęp do ośrodków edukacyjnych, trudna sytuacja materialna) talenty często bywają niezauważone bądź zaniedbane. Czynniki te mogą wpływać na to, że uzdolnieni młodzi ludzie nie zdecydują się na podjęcie studiów, a tym samym zrezygnują z dalszego rozwoju i nie wykorzystają w pełni swoich możliwości.
HISTORIA PROJEKTU
2006 – inauguracja projektu „Poławiacze Pereł”, w którym wzięło udział 43 uzdolnionych uczniów, nominowanych przez 16 starostw oraz miast na prawach powiatów z czterech województw Polski południowo-wschodniej;
2007 – dzięki bardzo pozytywnemu odbiorowi projektu przez administrację samorządową, środowisko akademickie oraz prasę, organizatorzy zdecydowali się objąć nim pozostałe województwa oraz uatrakcyjnić program. Blisko 100 uczestników z całej Polski wzięło udział w dwutygodniowych kampusach naukowych.
Od 2007 roku w każdej edycji „Poławiaczy Pereł” bierze udział około 100 utalentowanych młodych ludzi. Z przeprowadzanych co roku ankiet ewaluacyjnych, badających długofalowe efekty projektu, wynika, że dzięki niemu w życiu każdego uczestnika zachodzą realne zmiany. W sferze psychiki są to m.in. większa otwartość, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, zwiększona motywacja na rzecz rozwoju osobistego, większa wiara we własne możliwości. Natomiast w sferze konkretnych działań, podjętych pod wpływem udziału w Szkole Letniej, uczestnicy wymieniają następujące zalety projektu: ułatwienie podjęcia decyzji o studiach oraz wyborze kierunku zgodnego z zainteresowaniami i predyspozycjami, większe zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły poprzez np. prowadzenie szkolnej gazetki czy udział w kołach zainteresowań. Wyniki ankiet przeprowadzonych w ostatnich latach pokazują również, że 100% badanych uczestników jest zadowolonych z udziału w projekcie i 100% poleciłoby Projekt „Poławiacze Pereł” swoim znajomym.
TEGOROCZNA EDYCJA PROJEKTU
Podczas dwóch turnusów „Perły” wezmą udział w zajęciach, prowadzonych w ramach wybranego przez nich kampusu naukowego, w warsztatach psychologicznych i artystycznych oraz Vademecum Przyszłego Studenta. Każdy turnus trwa 2 tygodnie, w pierwszym odbędą się 3 kampusy naukowe:
- dziennikarski – adresowany do przyszłych dziennikarzy, dający możliwość poznania i doskonalenia warsztatu dziennikarskiego, zapewniający wizyty w redakcji, radiu i telewizji oraz spotkania z ludźmi mediów;
- fizyczno-nanotechnologiczny – skierowany do osób ciekawych świata i praw nim rządzących, zainteresowanych nowymi technologiami oraz ich praktycznym zastosowaniu w codziennym życiu;
- neurobiologiczny – przeznaczony zarówno dla tych, którzy interesują się biologią, jak i dla osób o zainteresowaniach humanistycznych, które chciałyby zapoznać się z naukowymi badaniami i odkryciami dotyczącymi zachowania człowieka: emocji, uczenia się, pamięci, stresu czy szczęścia;
W drugim turnusie „Perły” wezmą udział w następujących kampusach naukowych:
- kulturoznawczym – skierowany do osób, interesujących się szeroko rozumianą kulturą, nie bojących się zadawać trudnych pytań, obserwujących otaczający ich świat, twórczych i posiadających pasje, którymi chcą się dzielić;
- medycznym – następcy doktora House’a będą mogli poznać organizm człowieka zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej – podczas modułu obserwacyjnego i praktycznego w oddziale klinicznym krakowskiej Kliniki Chorób Serca i Naczyń szpitala im. Jana Pawła II;
- historyczno-archeologicznym z elementami antropologii – młodzi, spragnieni przygód odpowiednicy Indiany Jonesa, czy Lary Croft, w sposób aktywny zapoznają się z pracą historyka społeczeństw, archeologa i antropologa: odwiedzą Muzeum Archeologiczne, Muzeum Żup Krakowskich oraz wezmą udział w prawdziwych wykopaliskach archeologicznych;
- nowych technologii: tworzenie gier komputerowych – dla miłośników wszelkiego rodzaju gier (planszowych, rpg, konsolowych, komputerowych), chcących poznać tajniki ich projektowania i tworzenia.
ip