Sprawdzian, którego nikt nie sprawdzi i nie oceni

2011-01-17 16:29:49 | artykuł sponsorowany

Decydując się na wybór konkretnej uczelni powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia i porównania dużej liczby ofert poszczególnych uczelni. Wybór ten w dużej mierze determinuje dalszą drogę życiową, dlatego wymagajmy konkretnych argumentów świadczących o tym dlaczego właśnie tę uczelnię powinniśmy wybrać.

Przede wszystkim dobrze uczyć

Najważniejszym elementem każdego procesu kształcenia jest sposób, w jaki zorganizowana i realizowana jest nauka czyli system kształcenia. W końcu po to idzie się na studia, żeby wynieść z nich wiedzę, która będzie praktyczna, aktualna i zapewni perspektywy na przyszłość.

Może to zagwarantować jedynie uczelnia, która przemyślała sposób kształcenia studentów, dostosowuje się do dzisiejszych wymagań rynku, współpracuje z zagranicznymi partnerami.

Nie da tego sama renoma uczelni (nie zawsze renomowana uczelnia kształci na równie wysokim poziomie na wszystkich kierunkach), nie zaświadczy o tym również rozwinięta infrastruktura czy liczba studentów (niektóre uczelnie można porównać do fabryk absolwentów, nie dbających o poziom kształcenia).

Dwie strony medalu

Z jednej strony, z badań przeprowadzanych wśród pracodawców wynika, że absolwenci, którzy wchodzą na rynek, nie są przygotowani do podjęcia działań wymaganych w praktyce zawodowej. Nie posiadają również cech oczekiwanych przez pracodawców, brak im umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych, umiejętności pracy w zespole, terminowości czy odpowiedzialności. Z drugiej strony, jak wymagać tych umiejętności, jeśli szkoła ich nie uczy. Absolwent poradzi sobie w miejscu pracy, jeśli już w trakcie studiów będzie do tego konsekwentnie przygotowywany.

By jednak tak się stało, uczelnia musi sama zabiegać o to, by mieć dostęp do aktualnej wiedzy, wykładowcy powinni każde zajęcia traktować jako wyzwanie polegające na zaangażowaniu i uczeniu krytycznego myślenia, a nie jedynie na odtwarzaniu faktów. Ich bardzo ważną rolą jest dziś bowiem przewodzenie i wskazywanie, a nie dawanie gotowych odpowiedzi.

Edukacja dostosowana do rzeczywistości

W ciągu kilkunastu ostatnich lat zmieniło się bardzo wiele, jeśli chodzi o dostęp do wiedzy, sposób i możliwości jej przyswajania i selekcjonowania informacji. Zmiany te nie pozostają bez znaczenia również dla samej edukacji. Rynek wymaga dziś od absolwentów już nie tylko wiedzy o świecie czy ogólnego przygotowania, ale także konkretnych umiejętności. Sprawdźmy więc, czy te umiejętności poza teoretyczną wiedzą uczelnia również pomaga zdobyć, czy prowadzi jakiś system kontroli jakości pozwalający utrzymać poziom bez względu np. na zmiany kadrowe, czy poddaje się jakimś zewnętrznym akredytacjom, czy oferuje np. międzynarodowe dyplomy. Sprawdźmy, co robi ponadto, czym się wyróżnia na tle innych, czy uczy nowocześnie, adekwatnie do tych zmian, które zaszły?

Uczyć nowocześnie czyli jak?

Nowocześnie, czyli w taki sposób, który kształci umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia, nie opartego na schematach. Uczyć nowocześnie, to angażować studenta, a więc prowadzić zajęcia tak, by były interesujące, bo nauka nie musi być nudna i oparta na pamięciowym opanowaniu materiału. Uczyć nowocześnie, to uczyć elastycznie, dostosowując wiedzę do potrzeb. To także uczenie samej umiejętności uczenia się, bo przy dzisiejszym zalewie informacji i tempie zmian każdy pracownik jest zmuszony codziennie weryfikować swoją wiedzę i wciąż podwyższać kwalifikacje.

Renoma to nie wszystko

Nie wystarczy dziś już sama renoma uczelni, która wydała dyplom. Prestiż słabo wiąże się bowiem z rynkiem pracy. Pracodawcy od absolwentów oczekują dziś konkretnych kwalifikacji. Sam dyplom jeszcze nie świadczy o tym, że je posiadamy. Żaden pracodawca przyjmując kandydata do pracy nie będzie stosował taryfy ulgowej tylko dlatego, że skończył znaną uczelnię. Zadajmy więc sobie trud, by sprawdzić czym naprawdę różnią się oferty poszczególnych uczelni. Ważne jest już to, co same uczelnie mówią o sobie. Te, które zachęcają do studiowania u siebie laptopami czy gadżetami, które nie wiążą się bezpośrednio z samą jakością oferowanych studiów, nie zapewnią dobrej przyszłości i wymarzonej pracy po studiach. Studiujmy więc dokładnie oferty uczelni – to pierwszy sprawdzian, którego żaden wykładowca nie sprawdzi i nie oceni. Zweryfikuje go rzeczywistość.

Monika Wojtowicz
koordynator Centrum Informacji w Wyższej Szkole Zarządzania / Polish Open University
www.pou.pl

Słowa kluczowe: Centrum Informacji w Wyższej Szkole Zarządzania Polish Open University

Opinie - Studia na start

Ranking prawdę Ci powie?

Już dzisiaj tegoroczni maturzyści odbierają swoje świadectwa maturalne. Wielu z nich jeszcze nie zdecydowało, jaką uczelnię wyższą wybrać. Gdzie złożyć wyczekane świadectwo? To bardzo trudna decyzja, a pomóc w jej podjęciu mogą rankingi.

Gap year. Po maturze najdłuższe wakacje?

Rok przerwy między maturą a studiami to na razie rzadkie w Polsce zjawisko. Za granicą cieszy się dużą popularnością. Dlaczego maturzyści decydują się na gap year i jak ten czas wypełniają? Oto raport dlaStudenta.pl.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Zarządzanie w branży gier video - nowa specjalizacja na kierunku Zarządzanie Uczelni Łazarskiego

Poznaj szczegóły dotyczące tego przyszłościowego kierunku studiów!

Pedagogika - informacje o kierunku studiów w UPJP2 w Krakowie Kraków

Studiuj w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła 2 by profesjonalnie nieść pomoc!

Psychologia - nowość na #UPJP2 w Krakowie

Psychologia - nowość na #UPJP2 w Krakowie

MATURA 2020 - ARKUSZE
REKLAMA
Ostatnio czytane
Gap year. Po maturze najdłuższe wakacje? - rok przerwy matura wakacje studenci wolontariat

Rok przerwy między maturą a studiami to na razie rzadkie w Polsce zjawisko. Za granicą cieszy się dużą popularnością. Dlaczego maturzyści decydują się na gap year i jak ten czas wypełniają? Oto raport dlaStudenta.pl.