Matura biologia 2020
2006-05-07 00:00:00Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
10 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
11 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
11 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
7 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
12 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Matura Biologia 2013 - 10 maja
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
10 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2012, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
10 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
Data |
Przedmiot |
Arkusze |
|
26 listopada | Biologia | przykład rozwiązania |
Matura Biologia 2010 - 10 maja
Matura Biologia 2009 - 11 maja
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
11 maja | Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
arkusz - klucz odpowiedzi (pp i pr) |
Matura próbna styczeń 2009
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - Arkusz - poziom podstawowy | |
Biologia - Arkusz - poziom podstawowy - model odpowiedzi |
Biologia - poziom rozszerzony
Biologia - Arkusz - poziom rozszerzony | |
Biologia - Arkusz - poziom rozszerzony - model odpowiedzi |
(Biologia - arkusze maturalne 2008)
Data | Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
12 maja | Biologia | Arkusze - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
arkusze (pp) arkusz (pr) |
Przedmiot | Arkusze | Przykład rozwiązania |
Biologia | Arkusz - poziom podstawowy Arkusz - poziom rozszerzony |
arkusz (pp) arkusz (pr) |
Arkusze matura próbna 2006 rok
15-17 listopada 2006 r.
Poziom podstawowy: Arkusz I wskazówki do oceniania
Poziom rozszerzony: Arkusz II wskazówki do oceniania
Egzamin maturalny sesja wiosenna 2006 rok
10 maja 2006
Poziom podstawowy: Arkusz I Model odpowiedzi
Poziom rozszerzony: Arkusz II Model odpowiedzi
Arkusze maturalne sesja zimowa 2006 rok
19 maja 2005
Poziom podstawowy: Arkusz I Model odpowiedzi
Poziom rozszerzony: Arkusz II Model odpowiedzi
Egzamin maturalny sesja wiosenna 2005 rok
13 maja 2005
Poziom podstawowy: Arkusz I Klucze odpowiedzi, schematy oceniania
Poziom rozszerzony: Arkusz II Klucze odpowiedzi, schematy oceniania
transport hormonów, usuwanie produktów metabolizmu, ochrona ośrodkowego układu nerwowego
8. Podaj nazwę schorzenia polegającego na nadmiernym gromadzeniu się płynu mózgowo-rdzeniowego.
wodogłowie
9. a) Wymień dwa czynniki, od których zależy ilość kreatyniny w osoczu.
tempo produkcji kreatyniny przez mięśnie, wielkość filtracji kłębuszkowej
b) Odczytaj z wykresu, jak zmieni się stężenie kreatyniny w osoczu, jeśli GFR zmniejszy się o połowę.
stężenie kreatyniny w osoczu zwiększy się dwukrotnie
10. Wymień dwie właściwości jelita zapobiegające namnażaniu się flory bakteryjnej.
warstwa śluzu, symbiotyczna mikroflora jelitowa
11. a) Wyjaśnij, dlaczego lekarze zalecają przyjmowanie preparatów żelaza łącznie z witaminą C.
Witamina C jest związkiem redukującym, stąd ułatwia wchłanianie żelaza
b) Wyjaśnij, dlaczego ludzie stosujący dietę wegetariańską są często narażeni na niedobory żelaza.
Związki roślinne zawarte w pokarmie hamują wchłanianie żelaza
12. Podaj nazwę opisanej witaminy. Wymień jeden objaw jej niedoboru.
witamina C - wypadanie zębów
13. Wyjaśnij, dlaczego tylko główne antygeny grupowe (AB0 i Rh) są przyczyną poważnych powikłań potransfuzyjnych.
Są wysoce immunogenne.
14. Podaj nazwy typów mutacji chromosomowych przedstawionych na schematach.
a) K O O M Ó R K A - duplikacja
b) K O M R K A - decencja interstycjalna
c) K O M Ó R K - decencja terminalna
d) K Ó M O R K A - inwersja
15. Przedstaw dane z tabeli w postaci piramidy biomasy.
od dołu: producenci, konsumenci I rzędu, konsumenci II rzędu, konsumenci III rzędu
16. Wymień dwie przyczyny równomiernego rozmieszczenia osobników w populacji.
samotniczy tryb życia, terytorializm
17. a) Ustal, do jakiego typu dowodów potwierdzających ewolucję należą przedstawione skamieniałości.
bezpośrednie dowody potwierdzające ewolucję
b) Wyjaśnij znaczenie skamieniałości dla paleontologów. Podaj dwa argumenty.
rekonstrukcja budowy wymarłych organizmów, opisanie form pośrednich pomiędzy głównymi organizmami
18. Wyjaśnij, czym różni się wpływ acetylocholiny na włókna mięśnia szkieletowego od wpływu na włókna
mięśnia sercowego.
Pobudza skurcze mięśni poprzecznie prążkowanych szkieletowych i hamuje skurcz mięśnia sercowego
19. a) Wyjaśnij, dlaczego najwyższą odporność na DDT wykazywały ptaki i ssaki.
ptaki i ssaki są większymi kręgowcami, a ich ciało jest nieprzepuszczalne dla wody
b) Wyjaśnij, dlaczego tkanki ptaków i ssaków drapieżnych osiągają największy stopień koncentracji DDT.
DDT kumuluje się w organizmach żywych, a ptaki i ssaki są ostatnimi ogniwami łańcuchów pokarmowych
c) Wyjaśnij, dlaczego DDT zaburzał równowagę ekologiczną biocenoz.
Wpływał na piramidę troficzną, co zmieniało liczebnośc zwierząt roslinożernych
20. Podaj dwa przystosowania pozwalające na zmianę preferencji pokarmowych w ewolucji człowieka
rozwój mowy i mózgu, umiejętnośc wytwarzania narzędzi
21. Uzasadnij sens zaaplikowania płynu Lugola obywatelom Polski w związku z katastrofą elektrowni w Czarnobylu.
Płyn Lugola ze względu na zawrty w nim jod służy jako środek profilaktyczny przed zachorowaniem na raka tarczycy.
22. Wyjaśnij, dlaczego konflikt serologiczny może spowodować zaburzenia rozwoju płodu.
Wrytrocyty płodu rozpadają się, uwalniając hemoglobinę, której to produkty rozpadu są toksyczne dla organizmu.
23. Uporządkuj etapy realizowania informacji genetycznej (A–D) prowadzące do powstania funkcjonalnego białka. Wpisz litery (A-D) w odpowiedniej kolejności w wykropkowanych miejscach.
B – przepisywanie informacji z DNA na RNA
D – zmiany posttranskrypcyjne cząsteczki mRNA
A – proces tworzenia się łańcucha polipeptydowego z aminokwasów na bazie matrycowego RNA
C – modyfikacja utworzonego łańcucha polipeptydowego
24. Wyjaśnij wpływ procesu resorpcji na objętość moczu.
Resorpcja zmniejsza objętość moczu.
25. Na podstawie schematu i własnej wiedzy biologicznej ustal wpływ zaznaczonych hormonów na poszczególne narządy.
cholecystokinina stymuluje pracę woreczka żółciowego, sekretyna stymuluje pracę trzustki, gastryna stymuluje pracę żołądka