PARTNER Logo dlaStudenta.pl

Egzamin maturalny - biologia 2014

Matura Biologia 2014 - 12 maja
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2014, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 12 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony


Matura Biologia 2013 - 10
maja
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2013, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 10 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony

Matura Biologia 2012 - 14 maja
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2012, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 10 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony

Matura Biologia 2011 - 10 maja  
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2011, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 10 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony
 

Próbna Matura Biologia 2010 - 26 listopada 
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2010, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data

Przedmiot

Arkusze


Przykład
rozwiązania

26 listopada Biologia

Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz
- poziom rozszerzony 

przykład rozwiązania  

Matura Biologia 2010 - 10
maja
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2010, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 10 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony
 

Matura Biologia 2009 - 11
maja
(Matura z Biologii - arkusze maturalne 2009, modele odpowiedzi, klucz odpowiedzi)

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
 11 maja  Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony
arkusz - klucz odpowiedzi (pp i pr)

Matura próbna styczeń 2009

Biologia - poziom podstawowy

Biologia - Arkusz - poziom podstawowy
Biologia - Arkusz - poziom podstawowy - model odpowiedzi


Biologia - poziom rozszerzony

Biologia - Arkusz - poziom rozszerzony
Biologia - Arkusz - poziom rozszerzony - model odpowiedzi


Matura maj 2008
(Biologia - arkusze maturalne 2008)

 

Data Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
12 maja Biologia Arkusze - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony
arkusze (pp)
arkusz (pr)
Matura Maj 2007

 

Przedmiot Arkusze Przykład rozwiązania
Biologia Arkusz - poziom podstawowy
Arkusz - poziom rozszerzony
arkusz (pp)
arkusz (pr)


Arkusze matura próbna 2006 rok
15-17 listopada 2006 r.

Poziom podstawowy: Arkusz I wskazówki do oceniania
Poziom rozszerzony: Arkusz II wskazówki do oceniania

Egzamin maturalny sesja wiosenna 2006 rok
10 maja 2006


Poziom podstawowy: Arkusz I Model odpowiedzi
Poziom rozszerzony: Arkusz II Model odpowiedzi

Arkusze maturalne sesja zimowa 2006 rok
19 maja 2005

Poziom podstawowy: Arkusz I Model odpowiedzi
Poziom rozszerzony: Arkusz II Model odpowiedzi

Egzamin maturalny sesja wiosenna 2005 rok
13 maja 2005

Poziom podstawowy: Arkusz I Klucze odpowiedzi, schematy oceniania
Poziom rozszerzony: Arkusz II Klucze odpowiedzi, schematy oceniania

 

Zobacz inne przedmioty>

7. Wymień trzy funkcje płynu mózgowo-rdzeniowego.

transport hormonów, usuwanie produktów metabolizmu, ochrona ośrodkowego układu nerwowego

8. Podaj nazwę schorzenia polegającego na nadmiernym gromadzeniu się płynu mózgowo-rdzeniowego.

wodogłowie

9. a) Wymień dwa czynniki, od których zależy ilość kreatyniny w osoczu.

tempo produkcji kreatyniny przez mięśnie, wielkość filtracji kłębuszkowej

b) Odczytaj z wykresu, jak zmieni się stężenie kreatyniny w osoczu, jeśli GFR zmniejszy się o połowę.

stężenie kreatyniny w osoczu zwiększy się dwukrotnie

10. Wymień dwie właściwości jelita zapobiegające namnażaniu się flory bakteryjnej.

warstwa śluzu, symbiotyczna mikroflora jelitowa

11. a) Wyjaśnij, dlaczego lekarze zalecają przyjmowanie preparatów żelaza łącznie z witaminą C.

Witamina C jest związkiem redukującym, stąd ułatwia wchłanianie żelaza

b) Wyjaśnij, dlaczego ludzie stosujący dietę wegetariańską są często narażeni na niedobory żelaza.

Związki roślinne zawarte w pokarmie hamują wchłanianie żelaza

12. Podaj nazwę opisanej witaminy. Wymień jeden objaw jej niedoboru.

witamina C - wypadanie zębów

13. Wyjaśnij, dlaczego tylko główne antygeny grupowe (AB0 i Rh) są przyczyną poważnych powikłań potransfuzyjnych.

Są wysoce immunogenne.

14. Podaj nazwy typów mutacji chromosomowych przedstawionych na schematach.

a) K O O M Ó R K A - duplikacja
b) K O M R K A - decencja interstycjalna
c) K O M Ó R K - decencja terminalna
d) K Ó M O R K A - inwersja

15. Przedstaw dane z tabeli w postaci piramidy biomasy.

od dołu: producenci, konsumenci I rzędu, konsumenci II rzędu, konsumenci III rzędu

16. Wymień dwie przyczyny równomiernego rozmieszczenia osobników w populacji.

samotniczy tryb życia, terytorializm

17. a) Ustal, do jakiego typu dowodów potwierdzających ewolucję należą przedstawione skamieniałości.

bezpośrednie dowody potwierdzające ewolucję

b) Wyjaśnij znaczenie skamieniałości dla paleontologów. Podaj dwa argumenty.

rekonstrukcja budowy wymarłych organizmów, opisanie form pośrednich pomiędzy głównymi organizmami

18. Wyjaśnij, czym różni się wpływ acetylocholiny na włókna mięśnia szkieletowego od wpływu na włókna
mięśnia sercowego.

Pobudza skurcze mięśni poprzecznie prążkowanych szkieletowych i hamuje skurcz mięśnia sercowego

19. a) Wyjaśnij, dlaczego najwyższą odporność na DDT wykazywały ptaki i ssaki.

ptaki i ssaki są większymi kręgowcami, a ich ciało jest nieprzepuszczalne dla wody

b) Wyjaśnij, dlaczego tkanki ptaków i ssaków drapieżnych osiągają największy stopień koncentracji DDT.

DDT kumuluje się w organizmach żywych, a ptaki i ssaki są ostatnimi ogniwami łańcuchów pokarmowych

c) Wyjaśnij, dlaczego DDT zaburzał równowagę ekologiczną biocenoz.

Wpływał na piramidę troficzną, co zmieniało liczebnośc zwierząt roslinożernych

20. Podaj dwa przystosowania pozwalające na zmianę preferencji pokarmowych w ewolucji człowieka

rozwój mowy i mózgu, umiejętnośc wytwarzania narzędzi

21. Uzasadnij sens zaaplikowania płynu Lugola obywatelom Polski w związku z katastrofą elektrowni w Czarnobylu.

Płyn Lugola ze względu na zawrty w nim jod służy jako środek profilaktyczny przed zachorowaniem na raka tarczycy.

22. Wyjaśnij, dlaczego konflikt serologiczny może spowodować zaburzenia rozwoju płodu.

Wrytrocyty płodu rozpadają się, uwalniając hemoglobinę, której to produkty rozpadu są toksyczne dla organizmu.

23. Uporządkuj etapy realizowania informacji genetycznej (A–D) prowadzące do powstania funkcjonalnego białka. Wpisz litery (A-D) w odpowiedniej kolejności w wykropkowanych miejscach.

B – przepisywanie informacji z DNA na RNA
D – zmiany posttranskrypcyjne cząsteczki mRNA
A – proces tworzenia się łańcucha polipeptydowego z aminokwasów na bazie matrycowego RNA
C – modyfikacja utworzonego łańcucha polipeptydowego

24. Wyjaśnij wpływ procesu resorpcji na objętość moczu.

Resorpcja zmniejsza objętość moczu.

25. Na podstawie schematu i własnej wiedzy biologicznej ustal wpływ zaznaczonych hormonów na poszczególne narządy.

cholecystokinina stymuluje pracę woreczka żółciowego, sekretyna stymuluje pracę trzustki, gastryna stymuluje pracę żołądka
Drukuj | Zgłoś błąd | Poleć znajomemu Wykop Flaker Elefanta Gwar Delicious Facebook StumbleUpon Technorati Google Yahoo
Więcej miast »
REKLAMA

Ostatnio czytane