Nauka języków obcych w XXI wieku a Generacja NET (Net Generation)
2013-10-09 13:58:11 | artykuł sponsorowanyJedną z najważniejszych umiejętności człowieka we współczesnym świecie jest posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Cyfryzacja to zmiana, która wdziera się do wszystkich aspektów naszego życia – do pracy, do naszych domów oraz do szeroko pojętej edukacji, a w tym do całej metodologii nauczania języków obcych.
Nie dziwi nas obraz dziecka przesuwającego palcem po ekranie tableta w poszukiwaniu ulubionej bajki lub gry czy nastolatka szybko piszącego smsa na swoim ulubionym smartfonie. To tzw. DIGITAL NATIVES - pokolenie cyfrowe (Prensky, 2001) lub NET GENERATION - generacja internetu (Tapscott, 1998) – młodzież i dzieci, które nie znają życia bez cyfrowych rozwiązań, dla których internet stanowi naturalne środowisko.
Jednym z założeń nowej podstawy programowej MEN jest stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych: "Ważnym zadaniem szkoły (...) jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.”
Takim wymogom musi również sprostać metodyka nauczania języków obcych zarówno dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Nauka odbywa się obecnie nie w odizolowanej sali, ale poprzez działania w internecie, na Facebooku, Twitterze, na naszych smartfonach, tabletach, uTubie, blogach, foto logach, poprzez ciągłe interakcje na portalach społecznościowych. Język angielski to obecnie bezsprzecznie lingua franca wielu dziedzin współczesnego życia: informatyki, biznesu, rozrywki, turystyki, ale i osobistych kontaktów międzyludzkich.
Jak twierdzi specjalista metodyki nauczania języków obcych Jeremy Harmer, doskonalenie się w nauczaniu języków to ciągłe próbowanie nowych rozwiązań, ryzykowanie, eksperymentowanie, zmiany strategii i technik nauczania, ciągłe angażowanie w nowości. Harmer dodaje, że w obecnych czasach, jednym z największych wyzwań dla nauczycieli i lektorów języków obcych stanowi nieustający i szybki rozwój informacyjno-technologiczny, co wymaga coraz większych zmian w procesie nauczania i dostosowywania się do wymogów cyfrowego społeczeństwa.
Uczenie się i nauczanie innych to sztuka interakcji, dzielenia się doświadczeniami, inspirowania się nawzajem, motywowania do działania i nauki. Obecnie ta wymiana doświadczeń i informacji następuje natychmiast, tu i teraz. Nowoczesne technologie pomagają i odpowiadają na współczesne potrzeby uczących się, a nauka jest coraz bardziej intuicyjna, przyjazna i ogólnie dostępna.
W Pro School zdajemy sobie sprawę jak ważne jest wykorzystywanie informacji i wiedzy z różnych źródeł z wykorzystaniem technologii XXI wieku – platform e-learningowych, e-podręczników na tablety i komputery, ćwiczeń i testów online, platform takich jak MyEnglishLab. Nasza współpraca z wydawnictwem PEARSON ma na celu skuteczne i przyjazne dla odbiorcy wykorzystanie wszelkich sposobów wspierania nauki języków obcych, które są nowoczesne i atrakcyjne dla słuchaczy.
Tekst: Promocja