Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi

2013-05-07 10:58:29

Wtorek 7 maja to dla maturzystów sądny dzień! Każdy z nich przystąpił dzisiaj do egzaminu maturalnego z języka polskiego. Sprawdźcie odpowiedzi z poziomu podstawowego oraz rozszerzonego!

Poniższe odpowiedzi nie są oficjalnymi udzielonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Są to rozwiązania przykładowe opracowane przez redakcję dlaStudenta.pl!

Arkusz do tego egzaminu możecie znaleźć TUTAJ

POZIOM PODSTAWOWY

1. Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasza Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą można przedstawić jako 1044.

Uzmysłowienie czytelnikowi ogromu tej liczby, która w zapisie matematycznym może nie wywierać na naszą wyobraźnię właściwego wrażenia.

2. Odwołując się do akapitu 1., wyjaśnij, na jakiej podstawie autor uznaje człowieka za istotę wyjątkową we Wszechświecie.

Ponieważ człowiek jako jedyna istota we Wszechświecie ma świadomość jego istnienia oraz pragnie go badać oraz zrozumieć sens jego bytu.

3. Określenie horyzont poznania użyte przez autora tekstu w akapicie 2. to

B. metafora.

4. Za pomocą jakich zabiegów językowych autor wyraził wątpliwości związane z niektórymi sądami prezentowanymi w akapicie 3.? Wypisz dwa i je nazwij.

1. nazwa zabiegu językowego: antyteza
przykład:
Świat przyszłości będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?

2. nazwa zabiegu językowego:
pytanie retoryczne
przykład:
Czy warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością?

5. W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens dwóch wyrażeń przyimkowych użytych w zdaniach: Świat przyszłości […] będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?

do człowieka – świat budowany jest przez człowieka przez wzgląd na jego potrzeby, czasem na przekór przyrodzie

dla człowieka –
zmienianie i dostosowanie do siebie świata przez człowieka wcale nie musi mieć dla niego pozytywnych następstw

6. Wskaż dwa problemy, których dotyczą pytania zadawane naukowcom przez Tomasza Rożka.

kwestia odpowiedzialności - pęd za nowoczesnością i wprowadzaniem nowych technologii może spowodować brak refleksji nad konsekwencjami czynów oraz tym, jak będzie wyglądać przyszłość

kwestia moralności -
autor zastanawia się, czy w wypadku niektórych dziedzin postępu naukowego nie należy iść zbyt daleko w kwestiach moralnie kontrowersyjnych, np. w wykorzystywaniu embrionów w badaniach naukowych, tworzeniu cyborgów oraz celowym wpływaniu na podświadomość

7. Na podstawie tekstu podaj dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się […] szybciej niż refleksja nad nim.

człowiek staje się uzależniony od technologii - bez jej osiągnięć ludzkość mogłaby nawet nie przetrwać
ludzkość żyje w stałym pośpiechu -
jeszcze niedawne najnowsze osiągnięcia nauki są już dzisiaj przestarzałe, a człowiek ciągle przekracza granice poznania, nie stawiając sobie pytań nad ich istotą

8. Autor stawia pytania: Czy [...] warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością? Nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki? Napisz, jakiej udziela na nie odpowiedzi i jak ją uzasadnia.

Autor jest zdania, że refleksja nad przyszłością ludzkości przy obecnym tempie rozwoju nauki oraz przekraczaniu przez nią kolejnych barier jest absolutnie niezbędna. Tylko wtedy, gdy człowiek zadaje sobie pytania nad sensem zmieniania świata oraz potrafi wskazać i naprawić błędy, może wówczas w pełni świadomie funkcjonować we Wszechświecie.

9. W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens frazy: zaglądamy za horyzont zdarzeń.

Człowiek dysponuje już takimi narzędziami, które pozwalają mu niemal w całości wyjaśnić wszystkie zjawiska występujące w przyrodzie, które chce i potrafi już wykorzystać do własnych celów. Nie przyjmuje mechanizmów przyrody jako decyzyjnych i stara się przejąć ich rolę, dostosowując świat do swoich potrzeb.

10. Od wyrazu „cybernetyka” utwórz

nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni -
cyberprzestrzeń

11. Wypisz dwa przykłady zastosowania współczesnej technologii w medycynie, podane przez Tomasza Rożka.

przykład 1. ratowanie życia chorym poprzez wszczepianie implantów
przykład 2.
ułatwianie życia niepełnosprawnym wskutek wszczepianiu protez

12. Akapit 6. jest uzupełnieniem treści akapitu 5. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.

W akapicie 6. autor kontynuuje wyrażanie zaniepokojonych myśli z akapitu 5. Jest w nim jednak bardziej precyzyjny i stawia konkretne pytania związane z działalnością badaczy naukowych.

13. Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę „I”, jeśli zdanie zawiera informację, lub literę „O”, jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.

1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii - O
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki - I
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno - O

14. Tekst został napisany w stylu

A. popularnonaukowym

Określ dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor.

- wyjaśnianie terminów i procesów naukowych na podstawie przykładów z życia codziennego zrozumiałych dla każdego czytelnika
- unikanie pojęć jasnych wyłącznie dla specjalistów zaangażowanych w dany temat

Część II – pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie strony (około 250 słów).

Temat 1. Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.

Temat 2. Co o autorytecie pisał w Przedwiośniu Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów.


POZIOM ROZSZERZONY

TEMAT 1. Porównaj wizerunki Aresa i sposoby oraz cele ukazania tej postaci we fragmentach eposu Homera Iliada i eseju Zbigniewa Herberta "Olimpijski generał".

TEMAT 2. Biblioteka i jej użytkownicy. Analizując i interpretując fragmenty prozy Umberto Eco "Imię róży" i Melchiora Wańkowicza "Ziele na kraterze", porównaj przedstawione literackie obrazy i sposoby ich kreacji.

Słowa kluczowe: matura 2013 język polski odpowiedzi model klucz odpowiedzi rozwiązania poziom podstawowy rozszerzony

Komentarze, opinie, wypowiedzi (171)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj komentarz
  • Omg [0]

    Podchodziłam do rozszerzenia z polskiego na maturze z obojętnością i bez przygotowania, super pięknie wybrałam interpretację, opisałam wiersze i napisałam zakończenie, z głowy mi całkowicie wyleciało ...

    J., 2017-05-04, 16:53:35
  • wielki błąd [2]

    Witam! Mam pytanie, jeżeli na maturze rozszerzonej z j. polskiego pomyliłam narratora pierwszoosobowego z trzecioosobowym, to jest to błąd kardynalny? wiem,że jest to błąd podstawowy,aż wstyd mi to pi...

    błąd, 2013-05-12, 13:22:07
  • uosobienie [0]

    pomylilam sie i napisalam ze w OBU tekstach (Orzeszkowej ii Baczynskiego) wystepuje uosobienie. czy to blad kardynalny czy rzeczowy? ;/

    ktosik, 2013-05-09, 23:28:50
  • :) [0]

    pisalam temat 1. i też popełnilam dwa błędy rzeczowe... ale znalazłam to: http://chetkowski.blog.polityka.pl/2010/05/04/bledy-na-maturze/ i już jestem spokojna:D

    Iza, 2013-05-09, 16:16:42
  • Matura polski [0]

    Miała być interpretacja tylko tekstu. Nie napisali że do całości, więc nie trzeba było.Jak ktoś się odniósł do całości stracił czas tylko po prostu

    aa, 2013-05-08, 20:34:34
  • Temat 2 [0]

    Ja też wybrałam Przedwiośnie i oczywiście się trochę rozpisałam i nawiązałam do tego, że ta rewolucja w Rosji jest podobna do tej z Nie- boskiej komedii. Czy to jest błąd, czy dostane dodatkowe punkty...

    niepewna, 2013-05-08, 18:22:13
  • pomoc! [1]

    mam pytanie: czy stwierdzenie, że "Przedwiośnie" opowiada o walce o wolność będzie uznane za błąd kardynalny?

    gość, 2013-05-08, 07:22:36
  • witam, pytanie [2]

    Czy oni byli w mieszkaniu Gajowca, czy w jego gabinecie?

    witam, 2013-05-07, 21:16:39
  • Przedwiośnie [1]

    ja też wielokrotnie odnosiłam się do utworu, mimo, że nie było takiego polecenia, ale pomyślałam że jeżeli stawiają pytanie " co o autorytecie pisał Żeromski w Przedwiośniu" to chodzi im tez o ogólny...

    aaaa, 2013-05-07, 21:14:19
  • przedwiosnie - boje sie ze nie zdam [5]

    we wstepie dosc krotko opisalam przedwiosnie, umiejscowilam fragment, cos tam jeszcze napisalam. potem dokladnie opisalam te 3 osoby z obrazkow, co robily dla spoleczenstwa, dlaczego gajowiec ich szan...

    ala, 2013-05-07, 20:19:08
  • Czas akcji w wierszu Baczyńskiego [2]

    Pisałam wypracowanie na temat pierwszy i napisałam, że autor opisuje zdarzenia, które wydarzyły się niedawno, ponieważ było tam napisane "jeszcze wczoraj", a tak naprawdę to chyba jemu wydawało się, ż...

    B., 2013-05-07, 20:19:04
  • przedwiośnie i odniesienie do utworu [2]

    wybrałam temat z przedwiośnia. na wstępie napisałam z jakiej jest epoki i ze opisuje sytuacje społeczeństwa podczas rewolucji a podany fragment opisuje rozmowe Cezarego z Szymonem. Później opisałam lo...

    natalka, 2013-05-07, 19:48:25
  • pierwszy temat [4]

    rozpisałem się na temat nr 1, praktycznie na wszystkie strony w arkuszu, czy odejmują punkty za to że praca jest za długa??

    dw12, 2013-05-07, 18:34:04
  • temat drugi [0]

    jesli powinna byc liryka zwrotu do adresata a ja napisalam ze bezposrednia bo sa formy czasownikow w 1 os to mam blad rzeczowy czy kardynalny? bardzo prosze o odpowiedz

    kasia, 2013-05-07, 18:04:10
  • BŁĄD CZY NIE ?????? [1]

    Napisalem w 3 roznych miejscach ze Cezary i Szymon walczyli o wolnosc i przyszlosc kraju oraz ze za pomoca autorytetow Żeromski ukazal roznice w postrzeganiu dwoch pokolen. Wiele osob mowi ze mam sie ...

    Przerażony, 2013-05-07, 18:02:27

Matura w pytaniach i odpowiedziach - Matura od A do Z

Matura z języka niemieckiego - sprawdź odpowiedzi

W środę maturzyści zdawali egzamin z języka niemieckiego! Zobaczcie, jak należało odpowiadać na pytania!

Matura z geografii - sprawdź odpowiedzi

Geografia to najczęściej wybierany przez maturzystów przedmiot dodatkowy. Sprawdźcie odpowiedzi do dzisiejszego egzaminu!

Matura z chemii - sprawdź odpowiedzi

Egzamin z chemii jest kolejny, z którym musieli się dzisiaj zmierzyć maturzyści. Sprawdźcie odpowiedzi!

Matura z fizyki - sprawdź odpowiedzi

Matura z fizyki jest kluczowa dla wszystkich, którzy planują studiować na politechnikach i akademiach medycznych. Sprawdźcie odpowiedzi do dzisiejszych egzaminów!

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Sen a matura - jak uzyskać najlepsze wyniki?

Dowiedz się, dlaczego warto zatroszczyć się o dobry sen i czemu jest aż tak ważny dla naszej pamięci.

Poprawa matury 2021 - harmonogram egzaminów poprawkowych

Zobacz, kiedy poznamy wyniki egzaminu dojrzałości.

MATURA 2024 - ARKUSZE
REKLAMA
Ostatnio czytane
Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi - matura 2012 język polski odpowiedzi model klucz odpowiedzi rozwiązania poziom podstawowy rozszerzony

W środku długiego weekendu barbarzyńskie CKE zmusiło maturzystów do zdawania pierwszego egzaminu. Sprawdźcie odpowiedzi z języka polskiego!!