Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi
2013-05-07 10:58:29Wtorek 7 maja to dla maturzystów sądny dzień! Każdy z nich przystąpił dzisiaj do egzaminu maturalnego z języka polskiego. Sprawdźcie odpowiedzi z poziomu podstawowego oraz rozszerzonego!
Poniższe odpowiedzi nie są oficjalnymi udzielonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Są to rozwiązania przykładowe opracowane przez redakcję dlaStudenta.pl!
Arkusz do tego egzaminu możecie znaleźć TUTAJ
POZIOM PODSTAWOWY
1. Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasza Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą można przedstawić jako 1044.
Uzmysłowienie czytelnikowi ogromu tej liczby, która w zapisie matematycznym może nie wywierać na naszą wyobraźnię właściwego wrażenia.
2. Odwołując się do akapitu 1., wyjaśnij, na jakiej podstawie autor uznaje człowieka za istotę wyjątkową we Wszechświecie.
Ponieważ człowiek jako jedyna istota we Wszechświecie ma świadomość jego istnienia oraz pragnie go badać oraz zrozumieć sens jego bytu.
3. Określenie horyzont poznania użyte przez autora tekstu w akapicie 2. to
B. metafora.
4. Za pomocą jakich zabiegów językowych autor wyraził wątpliwości związane z niektórymi sądami prezentowanymi w akapicie 3.? Wypisz dwa i je nazwij.
1. nazwa zabiegu językowego: antyteza
przykład: Świat przyszłości będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?
2. nazwa zabiegu językowego: pytanie retoryczne
przykład: Czy warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością?
5. W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens dwóch wyrażeń przyimkowych użytych w zdaniach: Świat przyszłości […] będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?
do człowieka – świat budowany jest przez człowieka przez wzgląd na jego potrzeby, czasem na przekór przyrodzie
dla człowieka – zmienianie i dostosowanie do siebie świata przez człowieka wcale nie musi mieć dla niego pozytywnych następstw
6. Wskaż dwa problemy, których dotyczą pytania zadawane naukowcom przez Tomasza Rożka.
kwestia odpowiedzialności - pęd za nowoczesnością i wprowadzaniem nowych technologii może spowodować brak refleksji nad konsekwencjami czynów oraz tym, jak będzie wyglądać przyszłość
kwestia moralności - autor zastanawia się, czy w wypadku niektórych dziedzin postępu naukowego nie należy iść zbyt daleko w kwestiach moralnie kontrowersyjnych, np. w wykorzystywaniu embrionów w badaniach naukowych, tworzeniu cyborgów oraz celowym wpływaniu na podświadomość
7. Na podstawie tekstu podaj dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się […] szybciej niż refleksja nad nim.
człowiek staje się uzależniony od technologii - bez jej osiągnięć ludzkość mogłaby nawet nie przetrwać
ludzkość żyje w stałym pośpiechu - jeszcze niedawne najnowsze osiągnięcia nauki są już dzisiaj przestarzałe, a człowiek ciągle przekracza granice poznania, nie stawiając sobie pytań nad ich istotą
8. Autor stawia pytania: Czy [...] warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością? Nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki? Napisz, jakiej udziela na nie odpowiedzi i jak ją uzasadnia.
Autor jest zdania, że refleksja nad przyszłością ludzkości przy obecnym tempie rozwoju nauki oraz przekraczaniu przez nią kolejnych barier jest absolutnie niezbędna. Tylko wtedy, gdy człowiek zadaje sobie pytania nad sensem zmieniania świata oraz potrafi wskazać i naprawić błędy, może wówczas w pełni świadomie funkcjonować we Wszechświecie.
9. W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens frazy: zaglądamy za horyzont zdarzeń.
Człowiek dysponuje już takimi narzędziami, które pozwalają mu niemal w całości wyjaśnić wszystkie zjawiska występujące w przyrodzie, które chce i potrafi już wykorzystać do własnych celów. Nie przyjmuje mechanizmów przyrody jako decyzyjnych i stara się przejąć ich rolę, dostosowując świat do swoich potrzeb.
10. Od wyrazu „cybernetyka” utwórz
nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni - cyberprzestrzeń
11. Wypisz dwa przykłady zastosowania współczesnej technologii w medycynie, podane przez Tomasza Rożka.
przykład 1. ratowanie życia chorym poprzez wszczepianie implantów
przykład 2. ułatwianie życia niepełnosprawnym wskutek wszczepianiu protez
12. Akapit 6. jest uzupełnieniem treści akapitu 5. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
W akapicie 6. autor kontynuuje wyrażanie zaniepokojonych myśli z akapitu 5. Jest w nim jednak bardziej precyzyjny i stawia konkretne pytania związane z działalnością badaczy naukowych.
13. Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę „I”, jeśli zdanie zawiera informację, lub literę „O”, jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii - O
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki - I
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno - O
14. Tekst został napisany w stylu
A. popularnonaukowym
Określ dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor.
- wyjaśnianie terminów i procesów naukowych na podstawie przykładów z życia codziennego zrozumiałych dla każdego czytelnika
- unikanie pojęć jasnych wyłącznie dla specjalistów zaangażowanych w dany temat
Część II – pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie strony (około 250 słów).
Temat 1. Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.
Temat 2. Co o autorytecie pisał w Przedwiośniu Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów.
POZIOM ROZSZERZONY
TEMAT 1. Porównaj wizerunki Aresa i sposoby oraz cele ukazania tej postaci we fragmentach eposu Homera Iliada i eseju Zbigniewa Herberta "Olimpijski generał".
TEMAT 2. Biblioteka i jej użytkownicy. Analizując i interpretując fragmenty prozy Umberto Eco "Imię róży" i Melchiora Wańkowicza "Ziele na kraterze", porównaj przedstawione literackie obrazy i sposoby ich kreacji.