Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi
2012-05-04 10:42:09W środku długiego weekendu barbarzyńskie CKE zmusiło maturzystów do zdawania pierwszego egzaminu. Sprawdźcie odpowiedzi z języka polskiego (poziom podstawowy)!
Poniższe odpowiedzi nie są oficjalnymi udzielonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Są to rozwiązania przykładowe opracowane przez redakcję dlaStudenta.pl!
Arkusz do tego egzaminu możecie znaleźć TUTAJ
POZIOM PODSTAWOWY
1. Na podstawie akapitów 1. i 3. odpowiedz na pytanie, dlaczego tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Wymień trzy powody.
- stworzenie encyklopedii wymaga ogromnego wysiłku organizacyjnego, finansowego i korektorskiego
- encyklopedia ma charakter popularyzatorski, więc musi być pisana przez specjalistów dla ludzi nieposiadających ich wiedzy
- pisanie encyklopedii wiąże się z rygorem tworzenia naukowych definicji
2. Podaj dwa powody uzasadniające celowość użycia liczb w akapicie 5.
- pokazanie ogromu przedsięwzięcia poprzez liczbę użytkowników tworzących Wikipedię
- ukazanie stosunkowo minimalnych kosztów finansowych poniesionych w tak gigantycznym projekcie
3. Wymień trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią.
Wikipedia - anarchiczny charakter, może być tworzona przez każdego
Encyklopedia - uporządkowany charakter, jest tworzona przez wyselekcjonowanych do tego zadania ludzi
Wikipedia - każdy może z niej korzystać za darmo
Encyklopedia - trzeba za nią zapłacić, zarówno w księgarni, jak i w sieci
Wikipedia - jedynym jej nośnikiem jest Internet
Encyklopedia - występuje w wersji papierowej i internetowej
4. Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełni akapit 6.?
Łączy dwa obszary teksty - pierwszy dotyczący informacji teoretycznych odnośnie tradycyjnych encyklopedii i Wikipedii oraz drugi, w którym autor przechodzi do analizowania zalet i wad Wikipedii.
5. Wymień dwa powody uzasadniające uznanie przez autora sposobu tworzenia Wikipedii za anarchiczny.
- brak hierarchicznej redakcji powoduje brak kontroli nad standardami haseł
- hasła może tworzyć każdy użytkownik sieci
6. Jakie środki językowe w akapitach 5. i 7. nadają tekstowi zabarwienie emocjonalne? Określ dwa i podaj przykład każdego z nich.
- wykrzyknienie (Jest to chyba największy „czyn społeczny” w dziejach!)
- pytanie retoryczne (Tylko skąd laik ma wiedzieć, które hasło należy do jakiej kategorii?)
7. W akapitach 7.–9. zostały wyliczone zarzuty formułowane pod adresem Wikipedii. Wymień dwa, z którymi autor artykułu się zgadza.
- hasła tworzone przez laików są często niedopracowane i wymagają uzupełnienia
- dobór haseł jest przypadkowy (zdarzają się poważne braki oraz skupienie uwagi na czymś nieistotnym)
8. W akapicie 8. autor posłużył się przykładem. Wyjaśnij, jakie zjawisko nim zobrazował.
Autor zilustrował w tym akapicie zjawisko świadomego wandalizmu - za przykład posłużyły mu działania niektórych urzędników Białego Domu, którzy niszczyli strony przeciwników politycznych ówczesnego prezydenta USA George'a W. Busha.
9. Wyjaśnij, jak autor ocenia Wikipedię jako źródło informacji (akapit 10).
Autor uważa, że Wikipedia jest użytecznym źródłem informacji zwłaszcza w sytuacjach, gdy szybko potrzebujemy się czegoś dowiedzieć, ale na dłuższą metę wymaga ostrożności. Nie może ona według niego służyć w żadnym wypadku jako pomoc naukowa.
10. Czym na tle całego tekstu wyróżnia się sposób formułowania opinii o Wikipedii w akapicie 10.?
Jest to jedyny akapit, w którym uzyskujemy od autora jego czysto subiektywny, oparty na własnych doświadczeniach pogląd na temat zalet i wad Wikipedii.
11. Wyjaśnij, jakie funkcje w tekście pełni zacytowana w akapicie 11. metafora, którą posłużył się Newton. Wymień dwie.
- Wikipedia swój sukces zawdzięcza w sporej mierze tradycyjnym encyklopediom i słownikom
- każdy nowy wielki wynalazek czerpie z poprzednich osiągnięć nauki i wiedzy
12. Każdemu punktowi linearnego planu artykułu przyporządkuj numery akapitów (pamiętaj, że jest to pełny plan całego tekstu, a więc obejmuje wszystkie akapity).
1. Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii - 1, 2, 3
2. Historia Wikipedii - 4
3. Niebywały sukces internetowej encyklopedii - 5
4. Zalety i wady nowego źródła informacji - 6, 7, 8, 9
5. Subiektywne odczucia autora - 10
6. Podsumowanie rozważań - 11
13. Dokończ zdania, wybierając słowa spośród podanych.
1. Encyklopedie to wielotomowe dzieła obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych dziedzin jest przykładem definiowania.
2. Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter wzbudzały wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej jest przykładem przeciwstawiania.
3. Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, […] że „jeszcze nigdy tak wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom” jest przykładem wnioskowania.
14. Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę „I”, jeśli zdanie zawiera informację, lub literę „O”, jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Pierwsze encyklopedie, książki pod takim tytułem, zaczęły się pojawiać w XVI wieku - I
2. Tworzenie encyklopedii to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne, finansowe i edytorskie - I
3. […] jest to źródło informacji niezwykle użyteczne, ale wymagające dużej ostrożności - O
4. Świetne rezultaty przynosi porównanie treści tego samego hasła w kilku wersjach językowych - O
Temat 1. Wyjaśnij symbolikę lewej i prawej strony oraz jej znaczenie dla wymowy utworu, analizując przytoczony fragment III części Dziadów Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na postać Nowosilcowa i postawy innych bohaterów wobec niego.
Temat 2. Porównaj postawy życiowe Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej ukazane w podanych fragmentach Lalki Bolesława Prusa i Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego. Odwołując się do znajomości utworów, zwróć uwagę na okoliczności, które miały wpływ na ukształtowanie osobowości bohaterek.
POZIOM ROZSZERZONY
Temat 1. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" i Agnieszki Osieckiej "Kolęda z pretensjami". Zwróć uwagę na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu mówiącego wobec świata.
Temat 2. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink "Przed lustrem", zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra.
JUR