Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi
2011-05-04 13:41:24Oto przykładowe rozwiązania do dzisiejszej matury z języka polskiego. Sprawdź, jak ci poszło!
Poniższe odpowiedzi nie są oficjalnymi udzielonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Są to rozwiązania przykładowe opracowane przez redakcję dlaStudenta.pl!
POZIOM PODSTAWOWY
CZĘŚĆ I
1. Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania te służą wprowadzeniu czytelnika do tematu i uzmysłowieniu mu, że przedstawione w nim problemy dotyczą również jego samego.
2. W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Wielokrotnie zdarza się tak, że rozmowa nie oznacza tego samego co komunikacja. W trakcie rozmowy na drodze do porozumienia stoją często różne przeszkody, które mogą uniemożliwić wzajemny kontakt i odszyfrowanie informacji niezbędnych do efektywnego komunikowania się.
3. Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to rodzaj komunikacji, w której nie są wykorzystywane słowa, lecz gesty, mimika czy tembr głosu, które lepiej przenoszą emocje danej osoby.
4. Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
używanie wyrazów odnoszących się do wcześniejszych wypowiedzi (jednak, rzeczywiście, owa), zastosowanie zwrotyu podsumowującego całe zagadnienie (tak więc często...)
5. Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
a. umiejętność prowadzenia rozmowy równoległej,
b. podkreślanie hierarchii rozmówców,
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców,
f. ocenianie i wartościowanie.
6. Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
w akapicie 2? Autorka polemizuje z przekonaniem, że rozmowa jest terminem równoznacznym do komunikacji. Przyjęło się, ze rozmowa powinna służyć jedynie wymianie informacji, natomiast musi również spełniać warunki rozumienia wartości i oceny drugiej osoby.
w akapicie 4? Rozmowa nie polega jedynie na przekazywaniu sobie wiadomości bez nastawienia się na reakcję odbiorcy, lecz musi w sobie zawierać konkretne elementy relacji interpersonalnych (m.in. empatię, słuchanie drugiej osoby).
7. Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. umożliwia płynne przejście od przebiegu typowej rozmowy do utworzenia jej definicji skupiającej wszystkie najbardziej pożądane cechy komunikacji. Ponadto jego zwięzłość wskazuje na chęć wyłożenia odbiorcy jasnego i klarownego przekazu.
8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Funkcja impresywna - 3
Funkcja poznawcza - 2
9. Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki? Odpowiedź zaznacz, wstawiając znak X do odpowiedniej rubryki.
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.
3. Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy.
10. Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
A. sygnalizują użycie wyrazów potocznych.
B. wyodrębniają nazwy własne.
C. wprowadzają element ironii.
D. wyodrębniają cytaty.
11. Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: użycie wtrętów autorskich
przykład: Zamiast oceniać – co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie – trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.
2. nazwa zabiegu językowego: stawianie pytań retorycznych
przykład: Dlaczego wśród barier komunikacyjnych znalazło się także doradzanie?
12. Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. rozwija myśl zawartą w akapicie 6. poprzez ilustrację postawionych w nim problemów przykładami oraz uzupełnienie go kolejnymi wariantami przeszkód komunikacyjnych.
13. Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. efektywność i dążenie do sukcesu jest przez nich rozumiane bardziej jako władza i kontrola nad innymi ludźmi niż wzajemne kontakty
2. nie warto komunikować się z innymi ludźmi, gdyż zadziała to na ich szkodę
CZĘŚĆ II
Temat 1. Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.
Temat 2. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.
POZIOM ROZSZERZONY
Temat 1. Zinterpretuj fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika. Określając sytuację dramatyczną i sposób jej budowania, odpowiedz na pytanie, jaką rolę odgrywają w tekście nawiązania do twórczości Adama Mickiewicza i tradycji literackiej romantyzmu. Wykorzystaj odpowiednie konteksty interpretacyjne.
Temat 2. Porównaj sposoby kreowania obrazów tańca i jego funkcje we fragmencie poematu Kwiaty polskie Juliana Tuwima i w wierszu Niech żyje bal Agnieszki Osieckiej.
JUR