zmień miasto

Matura z języka polskiego - sprawdź odpowiedzi

Oto przykładowe rozwiązania do dzisiejszej matury z języka polskiego. Sprawdź, jak ci poszło!

Poniższe odpowiedzi nie są oficjalnymi udzielonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Są to rozwiązania przykładowe opracowane przez redakcję dlaStudenta.pl!

POZIOM PODSTAWOWY

CZĘŚĆ I

1. Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?

Pytania te służą wprowadzeniu czytelnika do tematu i uzmysłowieniu mu, że przedstawione w nim problemy dotyczą również jego samego.

2. W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.

Wielokrotnie zdarza się tak, że rozmowa nie oznacza tego samego co komunikacja. W trakcie rozmowy na drodze do porozumienia stoją często różne przeszkody, które mogą uniemożliwić wzajemny kontakt i odszyfrowanie informacji niezbędnych do efektywnego komunikowania się.

3. Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.

Komunikacja niewerbalna to rodzaj komunikacji, w której nie są wykorzystywane słowa, lecz gesty, mimika czy tembr głosu, które lepiej przenoszą emocje danej osoby.

4. Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.

używanie wyrazów odnoszących się do wcześniejszych wypowiedzi (jednak, rzeczywiście, owa), zastosowanie zwrotyu podsumowującego całe zagadnienie (tak więc często...)

5. Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.

a. umiejętność prowadzenia rozmowy równoległej,
b. podkreślanie hierarchii rozmówców,
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców,

f. ocenianie i wartościowanie.

6. Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu

w akapicie 2? Autorka polemizuje z przekonaniem, że rozmowa jest terminem równoznacznym do komunikacji. Przyjęło się, ze rozmowa powinna służyć jedynie wymianie informacji, natomiast musi również spełniać warunki rozumienia wartości i oceny drugiej osoby.

w akapicie 4? Rozmowa nie polega jedynie na przekazywaniu sobie wiadomości bez nastawienia się na reakcję odbiorcy, lecz musi w sobie zawierać konkretne elementy relacji interpersonalnych (m.in. empatię, słuchanie drugiej osoby).

7. Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.

Akapit 5. umożliwia płynne przejście od przebiegu typowej rozmowy do utworzenia jej definicji skupiającej wszystkie najbardziej pożądane cechy komunikacji. Ponadto jego zwięzłość wskazuje na chęć wyłożenia odbiorcy jasnego i klarownego przekazu.

8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.

1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.

Funkcja impresywna - 3
Funkcja poznawcza - 2

9. Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki? Odpowiedź zaznacz, wstawiając znak X do odpowiedniej rubryki.

1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.

3. Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy.

10. Użyte w akapicie 7. cudzysłowy

A. sygnalizują użycie wyrazów potocznych.
B. wyodrębniają nazwy własne.
C. wprowadzają element ironii.
D. wyodrębniają cytaty.

11. Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.

1. nazwa zabiegu językowego: użycie wtrętów autorskich

przykład: Zamiast oceniać – co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie – trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.

2. nazwa zabiegu językowego: stawianie pytań retorycznych

przykład: Dlaczego wśród barier komunikacyjnych znalazło się także doradzanie?

12. Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.

Akapit 7. rozwija myśl zawartą w akapicie 6. poprzez ilustrację postawionych w nim problemów przykładami oraz uzupełnienie go kolejnymi wariantami przeszkód komunikacyjnych.

13. Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.

1. efektywność i dążenie do sukcesu jest przez nich rozumiane bardziej jako władza i kontrola nad innymi ludźmi niż wzajemne kontakty
2. nie warto komunikować się z innymi ludźmi, gdyż zadziała to na ich szkodę

CZĘŚĆ II

Temat 1. Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Temat 2. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.

POZIOM ROZSZERZONY

Temat 1. Zinterpretuj fragment dramatu Sławomira Mrożka Śmierć porucznika. Określając sytuację dramatyczną i sposób jej budowania, odpowiedz na pytanie, jaką rolę odgrywają w tekście nawiązania do twórczości Adama Mickiewicza i tradycji literackiej romantyzmu. Wykorzystaj odpowiednie konteksty interpretacyjne.

Temat 2. Porównaj sposoby kreowania obrazów tańca i jego funkcje we fragmencie poematu Kwiaty polskie Juliana Tuwima i w wierszu Niech żyje bal Agnieszki Osieckiej.

JUR

Ciekawe artykuły

Komentarze, opinie, wypowiedzi (35)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj komentarz
  • Czesc II [0]

    ma ktos moze chec podania mi paru pamyslow do nich ? na jutro potrzebuje..

    IRL, 2012-12-04, 14:16:17
  • Czesc II [0]

    ma ktos moze chec podania mi paru pamyslow do nich ? na jutro potrzebuje..

    IRL, 2012-12-04, 14:15:31
  • matura [0]

    na rozluźnienie http://apps.facebook.com/herolegend/?ftype=flyfish&uid=100000979931646

    lachu, 2011-05-11, 20:59:56
  • polski rozszerzony... [3]

    Mam pytanie, czy jeśli piszac o dramacie Mrozka, napisalam cos w stylu:"Ta scena jest nawiazaniem do jednej ze scen z IV czesci "Dziadow" ", ale nie rozwinelam tej błędnej mysli w zaden sposob, to czy...

    xyz, 2011-05-07, 18:31:05
  • CKE [0]

    CKE na swojej stronie napisało, że w związku z tym zamieszaniem dotyczącym różnych ilości odpowiedzi będzie rozstrzygało na korzyść maturzysty..

    late, 2011-05-06, 19:13:54
  • ZADANIE 5 - o co wam chodzi? [1]

    Ludzie , ja też jestem maturzystą i pisałem ten test i nie rozumiem czego wy się czepiacie???!!! Przecież w poleceniu w zadaniu piątym jest wyraźnie napisane "zaznacz wszystkie właściwe" , co sugeruje...

    Dam, 2011-05-06, 16:32:00
  • ŹLE SFORMUŁOWANE PYTANIE [1]

    kpina z tym zadaniem... co to w ogóle ma być.. kto normalny na maturze zwraca szczególną uwagę na punkty... dali do zrozumienia że jest 1 poprawna odp ;/ ciekawie

    Zadanie nr 9, 2011-05-05, 18:53:54
  • Zad 5 [1]

    Nie podobało mi się tez zad.5 bo myślałam że skoro jest za nie tylko 1 punkt to tylko 1 odp. jest prawidłowa. Zawsze nauczyciele mówili żeby patrzeć na punkty...A tu zonk. Dobrze zaznaczyłam, ale tylk...

    ania, 2011-05-05, 18:43:44
  • Zad 9 [0]

    Bo to jest po prostu podchwytliwe pytanie. Na pewno specjalnie tak je ułożyli ;/

    ania, 2011-05-05, 18:39:46
  • Zadanie 9 [1]

    Zgadzam się z opinią,że zadanie numer 9 jest źle sformułowane.Jak to ktoś tu trafnie zauważył w treści powinno by napisane,że "zdania wyrażają" a nie "zdanie wyraża" co sugeruje TYLKO JEDNĄ poprawną o...

    Kama, 2011-05-05, 16:30:55
  • zad.9 [0]

    ...jaaa... Tyle kontrowersji wokół tego zadania 9. ... Na wszystkich forach można o tym przeczytać. Ale jak w takim razie powinno brzmieć Waszym zdaniem właśnie to pytani...

    maturzystka, 2011-05-05, 12:34:12
  • zadanie 9 [1]

    w zadaniu 9 mają być dwie opdowiedzi, poniewaz jest dwa punkty do zdobycia...

    misia, 2011-05-05, 12:25:10
  • odpowiedzi matura 2011 [0]

    są tu najnowsze odpowiedzi z języka polskiego matura 2011 http://latwy.pl/odpowiedzi-matura2011 Myślę, że odpowiedzieliście na nie tak samo :)

    Blizard, 2011-05-05, 12:07:32
  • matura [0]

    ha ha i po co wam matura

    liber, 2011-05-04, 21:09:21
  • zad.9 to pomyłka [0]

    zadanie 9 nie powinno być tak sformułowane bo wyraźnie polecenie wskazuje że jest tylko 1 poprawna odp, ponadto w instrukcji także jest czarno na białym napisane, żeby udzielać po jednej odpowiedzi na...

    klaudia, 2011-05-04, 20:19:08
Więcej miast »
REKLAMA

Ostatnio komentowane

Ostatnio czytane

FB dlaMaturzysty.pl reklama